MIKA

2009-06-04
21:39:05

2009-06-04 ,egyptolog
Tanken med den här bloggen var egentligen att jag skulle skriva om mina drömmar om att bli egyptolog, och om Egypten och nya arkeologiska fynd osv. Men än har jag inte skrivit ett enda dugg. Så jag tänkte göra det nu när jag ändå inte har något bättre för mig. Jag tänkte börja med att förklara hur mitt intresse för forna Egypten väcktes.

Upptäckten av intresset
Jag var alltid nyfiken av mig när jag var liten, och det är jag fortfarande, och har sedan unga år varit fascinerad av gamla, antika saker. Men mitt intresse för Egypten väcktes på riktigt när min bror var barnvakt åt mig för herrans många år sen.
Jag skulle sova hos han och hans sambo, och sen kunde jag väl antagligen inte sova så jag smög ner till min bror som satt i vardagsrummet och tittade på Mumien. Han sa något i stil med att jag kunde bli rädd om jag såg den, men det struntade jag i och satte mig i soffan och tittade fascinerat. Det var alltså filmen Mumien (nyinspelningen från 1999) som väckte mitt intresse för Egypten, och historia överlag.

Varför vill jag bli arkeolog/egyptolog
Ja, enda sedan jag började skolan har jag velat bli arkeolog. Jag blev delvis retad för mina intressen, och när vi skulle göra teckningar om vad vi ville bli när vi var stora så följde jag de andra tjejerna i klassens mönster och ritade att jag ville bli frisör, vilket inte alls stämde. Visst var det kul att leka med hår, men jag brann för något helt annat. Jag blir även smått retad även nu när jag snart är 17 år för mina, inte till synes vanliga framtidsdrömmar, men nu tar jag det lite lättare än vad jag gjorde då. Jag visste att jag ville vara i Egypten och gräva, det var, och är fortfarande, mitt mål.

När jag i höstas glodde runt på Uppsala Universitets hemsida upptäckte jag något som hette Egyptologi, alltså arkeologi fast specielinriktat på just Egypten. Jag blev överlycklig och ringde min mor direkt och sa: Jag har hittat min drömutbildning nu! Jaha, sa hon, och vad är det då? Jo, sa jag, det finns en kurs, eller ja, flera kurser inom Egyptologi på Uppsala Universitet. Mamma frågade om det itne var väldigt svårt att ta sig in på just det universitetet, och jo det var det ju, men inte just på de kurserna. Och när jag mailade lite frågor till människan som hade hand om kurserna eller hur man ska säga, så sa hon att man garanterat kommer in på kursen så länge du har alla betyg som krävs, och det kommer jag att ha efter att jag gått ut gymnasiet. Varför man kommer in garanterat på just de kurserna är för att intresset är så överdrivet stort, och just därför kommer alla in. Vilket var jättebra, och jag frågade också om kursrna kommer finnas kvar år 2011, och det skulle de göra. Jag blev hyper, och sen dess har jag bara velat att vi skulle ta studenten snart så jag fick börja med det jag verkligen vill, och har längtat efter i så många år!

Blaha
1922 upptäcktes Kung Tutankhamuns grav av den brittiske arkeologen Howard Carter, och det sägs vara en av de största upptäckter inom arkeologin. Det sägs att det fanns kammare fulla av guld och andra skatter, och även andra saker som egyptierna trodde att Tutankhamun kunde behöva i livet efter detta. Tutankhamun är också känd eftersom han blev farao redan vid 9 års ålder, men dog 9 år senare, förmodligen blivit mördad.
 

// Mika.
P.S
Förhoppningsvis kommer det fler sådana här inlägg i framtiden, och då ska jag även försöka skriva om fler fynd i Egypten samt om arkeologer som varit där, osv osv.
D.S.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: