MIKA

2011-07-05
22:55:49

Iron Maiden 2011-07-01
Det är fredag, det är den första juli, och det är dagen för superbritterna i Iron Maiden att inta Ullevis scen och rocka inför cirka 55 000 entusiastiska och förväntansfulla hårdrockare.

Jag anländer mitt i vad som visar sig vara Göteborgsbandet Graveyards uppvärmingsshow. Det är inte helt fyllt på varken arenan eller uppe på läktarplatserna, men sakta men säkert under Graveyards spelning kommer det fler och fler. Graveyard faller inte mig i smaken, inte min typ av musik, men de fyller sin uppgift att värma upp publiken någorlunda inför det som komma skall.

Göteborgsbandet Graveyard.
Bildkälla: http://www.musiknyheter.nu

De som står längst fram på arenan hoppar, och härjar vilt omkring sig, och jag funderar en sväng på hur de ska orka ända fram tills Iron Maidens sista låt, när en tanke slår mig. Energin tar inte slut förrän man börjar dra sig hemåt. Det vet jag ju med egna erfarenheter. Just denna dag har jag sittplats, längst ut på en rad på sektion T. Riktigt bra plats måste jag säga. Jag hamnar bredvid ett gäng glada och en aning fulla män som är från Stockholm, men de berättar att de även bott i Stöllet, och vet mycket väl vad Malung är för typ av by, och de flinar genast och säger: Vecka 29, Dansbandsveckan. Jag flinar och suckar, jo men visst är det så.

Men åter till musiken. Graveyard går av scenen, tack och lov, tycker jag (döm mig inte), och det blir en hel del pysslande på scenen och vi alla väntar otåligt på att något ska hända. Till slut efter vad som känns som en evighet hoppar Falubandet Sabaton upp på scenen, och Jocke och gänget levererar snabb hårdrock som får publiken på arenan (och i viss mån även på läktarna) att hotja, hoppa, skrika och vifta på armarna i ett jubel.

Jocke, frontmannen i Sabaton, berättar att det känns grymt att stå på en så stor scen, på Ullevi, inför alla människor, som förband till ett av deras favoritband. De river av låt efter låt, och när Primo Victoria spelas blir alla som i extas. Är det någon låt som alla känner till, så är det den, det märks tydligt. Ljudnivån på publiken höjs några snäpp och det blir en fin allsång. Efter någon låt till så tackar Sabaton för sig och går av scenen.

Sabaton levererar snabb hårdrock, som alltid.
Bildkälla: http://www.myspace.com/sabaton

Läktarna och arenan fylls nu med ännu fler människor, det blir tätare och tätare längst fram, och när det soundcheckas börjar alla på min sida av läktaren att ställa sig upp, och så även jag, som inte skulle se någonting om jag satt ner. Efter lång väntan börjar det. Det börjar med UFO-låten Doctor doctor som introlåt, och fortsätter sedan med Satellite 15....The Final Frontier. Bruce springer runt på scenen som en tok, som om han vore ett litet barn.

Det fortsätter med El Dorado och 2 minutes to Midnight, och där, i den låten, börjar de flesta hänga med lite mer än innan. Men det går trögt i början. Fram tills sjunde låten, går det långsamt och trögt. När The Trooper spelas blir det röj på riktigt, och fortsätter så hela vägen fram tills Iron Maiden. Det jag blir förvånad över är att Fear of the Dark spelas som ett av huvudnumren, och inte extralåtarna, som de brukar. Men jag klagar inte, det blir finfin allsång även här, och Bruce får kanppt sjunga själv, det är vi, publiken, som tar över låten totalt

Efter låten Iron Maiden går de ut på scenen, och många börjar dra sig hemåt. Själv vet jag att de har några låtar till att framföra. Bruce, Steve och de andra kommer upp på scenen igen och river av The Number of the Beast, och även denna låt tas över av publiken. Den följs av Hallowed Be Thy Name och till sist Running Free. Efter denna börjar fler dra sig mot utgångarna, men jag står och väntar en stund ifall Bruce och gänget får ett infall och går upp igen. Så är inte fallet, och jag börjar dra mig utåt. Monty Pythonlåten Always look on the Bright side of life spelas från högtalarna, och alla, inklusive jag, börjar vissla och sjunga med, och vi är ett muntert gäng som går ut ifrån Ullevi.

Iron Maiden, det går trögt i början men tempot ökar från sjunde låten fram till sista.
Bildkälla: http://www.swedenmetal.se



Imorgon kommer det ett inlägg om The Big 4!
Stay Tuned! ;)

// Mika
Kommentarer:
#1: Jasmine

Wow ny design! Jättefin :)

2011-07-06 @ 02:31:11
#2: Jasmine

svar: Haha samma här ^^ Jodå, visst är det jobbigt men det går bra :)<3

2011-07-06 @ 02:43:57
#3: Julia

allt bra ? :)

2011-07-06 @ 16:16:04
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: