MIKA

2012-09-07
12:58:20

7 September 2012
Hej på er! Long time no see, eller hur?
 
Jag har haft ganska mycket att göra den senaste tiden, eller åtminstone den senaste veckan. Jag är ju nu mer titulerad student. Arkeologistudent till och med. Kan säga såhär, att redan första dagen så bestämde jag mig för att jag skulle fortsätta och gå även B och C-kursen, och det säger ju en hel del. Klassen är en härligblandning av båda könen och alla möjliga åldrar, och hör och häpna: JAG ÄR INTE YNGST!! Äntligen någonstans där jag slipper bli kallad för liten, haha.
 
Iallafall, skolan är grym. Klassen är grym, ämnet är grymt! Har redan fått väldigt bra kontakt med många i klassen, och alla pratar med alla, och diskussionerna är på G hela tiden. Redan nästa vecka ska vi ut på excursion, dvs vara ute i fält och kika på dels hällristningar och andra grejer, och sedan kommer vi nog även få vara med och kika på utgrävningar. Ska bli så roligt. Nu önskar jag bara att CSN vill ge mig mina pengar så jag kan köpa ordentliga kängor och byxor som man kan ha ute i fält. Men de kommer väl förhoppningsvis snart.
Har fått tag i princip alla böcker utom två, mor ska kika på bokhandeln i Malung om de råkar ha dem, annars får jag gå ut på egen excursion efter böcker.
 
I måndags fick vi en liten föreläsning av en riktig kändis inom arkeologivärlden, närmare bestämt dansken Kristian Kristiansen. Hans föreläsning var superintressant, även om det ibland var ganska svårt att förstå vad han sa, med tanke på att han pratade danska, väldigt snabbt. Men bortsett från språket så var han grym, och han har även skrivit en av våra kursböcker. Han ska tydligen vara en väldigt välkänd professor (vilket jag inte hade koll på, men nu i efterhand är det ju ganska tufft). Han bringar tydligen in ganska bra pengar till universitetet också, och jag hoppas att få lyssna på hnom fler gånger. Han sa bland annat att arkeologiutbildningen inte bara behöver leda till rena arkeologijobb, man kunde även få jobb i många kulturstyrelser och andra myndigheter, inom lantmäteri och en massa annat. Han sa åt oss att vara amibitösa, att alltid läsa mer än det som står på kurslitteraturlistan. Och framförallt så sa han att man skulle fråga mycket, vara nyfiken. Fråga hellre för mycket än för lite. Hans föreläsning gav oss nog alla i klassen hopp om att få finna jobb trots alla motgångar vi fått höra av andra: Vad kan man bli? Tjänar man bra? Finns det ens jobb?
 
En annan tjej som studerade på masterprogrammet berättade att man som arkeolog i Norge kunde få runt 40.000 Norska Kronor i månaden. I Sverige får man på ett ungefär mellan 20-25.000 kronor, om man får ett bra jobb. Arkeologjobb är ju mycket säsongsbaserat. Du är mycket ute i fält på sommarmånaderna, och under resten av året forskar man kring det man hittat, eller inte hittat. Så har man tur kan man få ett bra jobb med rätt bra betalt, vilket också fick hela klassen att andas ut, haha.
 
I slutet av november ska vi även åka till Köpenhamn. Vi sover där en natt och besöker Köpenhamns Nationalmuseum. Skolan bekostar både boende på hotell och resa, det enda vi behöver betala är mat och dryck, vilket är helt överkomligt. Ska bli riktigt roligt, jag har ju aldrig varit i Danmark förr heller, så det kan ju bli en spännande sak i sig. Jag har varit i både Finland och Norge, men inte Danmark, så då kan jag bocka av pölselandet från listan ;)
 
Nu har jag för övrigt långhelg, fick helg igår och har inte något förrän på tisdag. Sen är jag ledig onsdag, sedan är det fullfart torsdag och fredag. Helt okej faktiskt ;) 
 
Idag ska jag inte göra så mycket, laga lite mat, sedan kanske Christina kommer förbi, hon ville ha hjälp med sminkning inför en insparksfest så jag ställer väl upp.
 
Jag måste berätta en så fin sak. I förrgår (den 5:e) så kom Alex hem sent, så jag låg och sov när han kom hem. Då väcker han mig, och han ger mig en jättefin blomma och ett litet anteckningskort, samt ett fint kort. Så glad och överraskad jag blev, fastän jag var väldigt trött. Så nu står blomman på byrån och ser fin ut. Har en så söt och snäll karl jag ska ni veta. ^^
 
Nu har jag nog uppdaterat det mesta om vad som hänt i mitt liv. Igår köpte jag lite (läs: ganska mycket) nya skolgrejer. Fick ett kollegeblock av Alex i tisdags och det är snart utskrivet, så jag var tvungen att köpa lite nya sådana och lite pennor och sådant annat nödvändigt man behöver när man ska anteckna viktiga saker som sägs. Så nu är jag hyfsat garderad inför höstens alla föreläsningar.
 
Jag hoppas att ni orkat läsa. Vi hörs!

// Mika
 
 
Taggar: Archaeology, Arkeologi, Gothenburg Uni, Göteborg, Göteborgs Universitet, Historia, History, Högskola, Livet, Mika, Skola, student, universitet;
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: