MIKA

2013-04-17
18:51:24

17 April 2013 - Utgrävning dagarna 1,2 och 3!
Tjo! 
Ber om ursäkt att jag inte skrivit förrän nu, men datorer och internet har inte vetlat funka som jag vill, haha, men nu har jag lånat Lollos dator och internet så nu blir det en liten uppdatering från mig. Nästa får bli på fredag när jag kommit hem.
 
Iallafall så, tänkte berätta lite om måndagen, gårdagen och idag. Måndagen började med att vi möttes vid skolan och åkte mot Falköping och Karleby, där utgrävningen äger rum. Det första vi fick göra på plats är att några grävde sållniingsdiken, andra fixade vattentank och så var vi några stycken som satte upp ett tält där vi kunde luncha och sotera fynd och hålla till om det spöregnar. Vi fick även börja gräva lite på eftermiddagen. Jag och Lollo fick gräva i samma stick, och vi hittade en massa brända ben och lite flinta och keramik, redan första dagen. Inte helt fel med andra ord. Nöjda med dagen helt klart, men snacka om att vara tre slutkörda tjejer som kom hem till Lollo. Knappt så man orkade äta. 
 
Dag nummer två, tisdag, så var det inga konstigheter. Vi började gräva och fortsatte så hela dagen, från ca halv nio tills vi skulle börja plocka ihop runt fyra. Dagen gick galet fort och vi fattade knappt att dagen var slut. Ännu tröttare än var vi var dagen innan kom vi hem, helt slut i kropp och själ, och vi somnade som små grisar alla tre väldigt tidigt. Fynden var i princip samma som dagen innan, ben, brända ben, flinta, keramik, kvarts, och sådant. Inget märkvärdigt, men kul ändå. Jag och Lollo blev för övrigt klar med vår ruta, hurra!
 
En skeptisk Lollo som inte tyckte om lunchen vi hade med oss. smaken var okej, men konstistenten var som snor, 
Vår ruta, helt klar och fin:
 
Dag nummer tre, det vill säga idag, så skulle Lollo inte vara med på utgrävningen då hon hade lite andra ärenden, så jag var och grävde med Malin och Jessy. Vi hittade en jäkla massa kul, bland annat en jättetand troligen tillhörandes en kossa som levde för hur länge sen som helst. Sen hittade vi även en till tand, troligen tillhörandes en lika gammal gris. Före detta gris, kanske man ska säga..  Men det bästa fyndet var nog ändå en superfin keramikbit med sicksackdekor från trattbägarkultur. Riktigt skoj att hitta, och det var dessutom i vår sista sållning för dagen, galet! Idag hade vi även besök av en arkeolog som varit och hittat massa fina pilspetsar i flinta inte alls långt ifrån oss. Leif Arvidsson hette han, och vi fick faktiskt ta kort på hans fynd och lägga upp var vi ville, så varsågoda: 

Fina keramikbiten vi hittade: 
 
Summa sumarum så har dessa tre dagar varit otroligt roliga och lärorika, och jag är glad att utgrävningen inte är slut ännu, utan att vi har imorgon, fredag samt nästa vecka kvar. Jag kan absolut tänka mig att arbeta som grävande arkeolog i framtiden, jag är bannemig inte rädd för att få lite skit på mig. Ni ska bara veta hur smutsigt vattnet har varit när man tvättat av sig. Fy fasiken säger jag bara! Ingen sysselsättning för dem som är rädda för att få skit under naglarna, det är ett som är säkert. Längtar redan tills imorgon när jag och Lollo ska börja på en ny ruta. 
 
Och vädret undrar ni kanske över. Vi hade en galen tur vill jag lova. I måndags duggade det lite då och då, igår var det jättefint med go sol och lagom vind. Idag var det blåst något så inåt skogen, men inget regn, och sol, så helt okej väder även idag. Hoppas det fortsätter så!
 
Ha det gött tills på fredag! =)
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: