MIKA

2012-09-28
14:36:45

28 September 2012
Haaalloj!
Varit dåligt med uppdatering den här veckan, I know. Får gottgöra det nu med att berätta om veckan.
 
I måndags så var vi ute på långtur med klassen. Vi tog bussen från institutionen klockan 8 på morgonen, och kom fram till första stoppet, Blomsholm vid 10-tiden. Där såg vi bland annat en skeppsättning (för er som blev nyfikna -> http://sv.wikipedia.org/wiki/Skeppss%C3%A4ttning, den andra bilden är på den skeppssättning vi besökte)  samt några andra gravfält. Här fikade vi också litegrann efter den två timmar långa bussresan ( jag lyckades somna, som alltid. Jättesocialt, jag vet ;)
 
Sedan åkte vi vidare och stannade till lite överallt vid bland annat en gånggrift (http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%A5nggrift) och en labyrint (http://sv.wikipedia.org/wiki/Labyrint_%28fornminne%29). Sedan åkt vi vidare mot Tanum och världsarvet vid Vitlycke. Vi fikade vid Vitlycke museum  och kikade på allt de hade där, de hade bland annat en Bronsåldersgård, där de försökt rekonstruera hur bronsåldersboenden kunde se ut. Spännande faktiskt!
Sedan bar vi oss av mot Världsarvet, Vitlyckes hällristning. Så otrologt vacker, och jättestor! Fascinerande!
 
Skillnaden mellan en hällmålning och en hällristning är att en hällmålning är målad direkt på berget med en rödfärgad mineral från jorden blandat med djurfett, och en hällristning högg de ut i berget. En hällristning är alltså inte röd ifrån början, utan man har fyllt i dem med röd färg för att det ska vara lättare att se dem. Vi besökte även en hällristning längre bort som inte var imålad.
 
När vi gjort klart detta så drog vi oss hemåt, med undantag för ett, eller om det var två små stopp vid en runsten m.m. innan vi åkte hem. Resan hem gick fort, men väl inne i Göteborg så stoppade fotbollssupportrar upp all trafik, så det tog oss nästan en timma att åka från stan in till institutionen. Nåväl, hem kom vi iallafall. ;)
 
I tisdags var det meningen att vi skulle ut och ha prov i fält, men jag blev hemma, då jag blev jätteförkyld tråkigt nog. På morgonen skulle jag på toa, och när jag skulle resa mig därifrån så ramlade jag ihop på golvet, förkylningen hade satt sig på balanssinnet, så då gick jag och la mig direkt, då det inte kändes säkert att hoppa runt bland skog och berg och allt möjligt när jag hade så pass dålig balans. Mådde kass för övrigt också så valet blev lätt. Ska dock få göra ett kompletteringsarbete eftersom jag uteblev från provet, så det är ju bra ^^
 
I onsdags kände jag mig lite bättre, och hängde med svärmor på Ikea och lite sånt. Inhandlade även en födelsedagspresent till min kärlek, som fyller år på tisdag. ^^
 
När vi kom hem fick jag och svärmor tokryck och började städa som galningar och rensa ut massor med skit, och även gårdagen fortsatte i samma anda efter att ha varit på torget och inhandlat lite nödvändigheter.
Vi blev klara runt 5-tiden, jag åt mat, sen drog jag till min klasskompis Malin och hennes pojkvän Ilias, och blev där till sent igår. Vi babblade om allt mellan himmel och jord, spelade Playstation och kikade på The Big Bang Theory. Det tog mig nästan två timmar att komma hem ifrån henne igårkväll, pga en massa spårvagnsarbeten. Men men, så kan det gå.
 
Idag är det fest som gäller! Insparksfest för arkeologer och antikare närmare bestämt. Vi ska träffas några stycken på ett ställe på Avenyn innan vi drar oss mot Gamla Hovrätten. Ska bli riktigt roligt, och igår köpte jag en superfin klänning/tunika som jag ska ha på mig kvällen till ära. Kängorna är putsade och klara, då jag befarar att det börjar regna ikväll så kändes dem som smartaste skovalet ;)
 
Kom ur duschen för en stund sen och ska nu ta och fixa till lite käk till mig och Alex, det får bli ugnsbakad lax med ris. Mums!
 
Nä, har inte tid med er nu, så bye bye people, bjuder på lite bilder från i måndags ;)
 
 Gravar
 
Hällristningen vid Tanum/Vitlycke

Hällristning vid Tanum/Vitlycke
 
Flugsvamp =)
 
 
 
// Mika
Taggar: Archaeology, Arkeologi, Blomsholm, Gothenburg Uni, Göteborgs Universitet, Historia, History, Hällristning, Högskola, Labyrint, Mika, Tanum, Unesco, Vitlycke, Vitlycke Museum, Världsarv, fest, förkyld, museum, skeppssättning, student, universitet, världsarvslistan;
Kommentar:
#1: Zickan

Den sista bilden på svampen var ju riktigt fin =)
Ha en bra dag!

Svar: Tack så mycket och tack detsamma! :)
Mika

2012-10-09 @ 11:27:28
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: